
Enron-N.Y. Times Co. Deal Highlights Media's Dilemma 
By Howard Kurtz 

Washington Post Staff Writer 
Thursday, July 18, 2002 

(PFD File) 

When Enron collapsed amid spectacular scandal, the New York Times repeatedly assailed the 
company in editorials for its tangled finances. 

Five years ago, it turns out, the New York Times Co. struck a "newsprint swap agreement" -- 
a financial deal in which no physical assets changed hands -- with the very same Houston 
energy company. 

The Times-Enron deal was disclosed in the fine print of the newspaper company's Securities 
and Exchange Commission filings but not in editorials that slammed Enron for "accounting 
shenanigans" and other financial misbehavior.  

The Times is hardly alone. Many of the media companies that have been reporting on -- and 
often criticizing -- corporate accounting and the aggressive use of stock options engage in the 
same practices themselves, according to federal records. 

The Washington Post, for example, said in an April editorial that "the current rules -- which 
allow companies to grant executives and other employees millions of dollars in stock options 
without recording a dime of expenses -- make a mockery of corporate accounts." 

But The Post Co. has been doing the same thing, boosting its reported income by $3.6 million 
last year by not counting stock options as a cost of doing business. The company announced 
Monday that it will begin listing stock options to executives as expenses. 

In a newsprint swap, described by the Times Co. as a "cash flow hedge," a publisher and a 
trading agent such as Enron lock in a fixed price for newsprint over several years. If newsprint 
prices go higher, the publisher gets a rebate from its trading partner; if prices drop, the 
publisher pays a rebate. The idea is to help even out the newspaper's costs over time. 

"It might not have hurt to mention the relationship more -- had our journalists even been 
conscious of it -- but it's inconceivable that anyone will think our journalism was influenced by 
such a development," said Times spokesman Toby Usnik. He noted that the Enron relationship 
was mentioned in a news story last December. 

"From an editorial perspective, we also have a wall between the editorial and business 
departments of the company. In fact, we have taken editorial positions in the past that conflict 
with decisions our business side made." 

The 1998 arrangement with Enron was to take effect this year and last until 2008, but the 
newspaper canceled the deal in January because of Enron's bankruptcy, Usnik said, adding 
that the effect on earnings was "immaterial." 

The stock options issue has sparked a heated battle on Capitol Hill, where big business has 
been lobbying against proposals that would force companies to count stock options as a 
business expense. And most media companies behave like other large corporations when it 



comes to compensating their executives, even if the method sometimes conflicts with their 
editorial stands. 

The Chicago Tribune said in a March editorial: "Put stock options on the books. The use of 
stock options as part of compensation packages has exploded, partly because of the 1993 rule 
that limited tax deductibility of executive salaries once they exceeded $1 million." 

But the Tribune Co. did not count as expenses substantial stock options to its top executives, 
including Chairman and CEO John Madigan, who received $5.3 million worth of options last 
year. Madigan exercised $1.8 million worth of options in Tribune shares. Company spokesman 
Gary Weitman defended the use of stock options but acknowledged that "there are good points 
on both sides of the debate." 

Donald Graham, The Post Co.'s chairman and chief executive, said the company's board 
decided several months ago to begin counting stock options because "we thought this was the 
most accurate way of giving financial information to our shareholders." Five top executives, 
but not Graham, have accumulated stock options, including those worth $666,000 for Chief 
Financial Officer John Morse Jr. 

"As everyone knows," Graham said, "the editorial page writes what it thinks is good policy, 
and if it varies with newspaper policy or corporate policy, that's fine." 

The Times noted in a March editorial that its parent firm awards options to top executives, but 
it said the practice has "been abused by some companies" since "the boom years of the late 
1990's." Times Co. stock options that were not counted as expenses included 150,000 for 
Chairman Arthur Sulzberger Jr., which were worth $1.96 million when granted. Times Co. 
President Russ Lewis told reporters that the paper has made no decision on changing its 
accounting. 

AOL Time Warner, parent company of CNN, granted 4 million options apiece last year to 
board Chairman Steve Case and then-CEO Gerald Levin, and 3.5 million to current CEO 
Richard Parsons. A spokeswoman noted that Case could not cash in half the options unless the 
company's stock price rose significantly. 

The parent companies of the major networks -- General Electric (NBC), Disney (ABC) and 
Viacom (CBS) -- also do not count stock options as a corporate expense. This method enabled 
Viacom, for example, to boost its reported income by $118 million last year. 

The same approach is followed by Gannett Co., publisher of USA Today, where CEO Douglas 
McCorkindale exercised options worth $7.7 million last year. McCorkindale this week 
defended the company's refusal to count stock options as a regular expense but said that "if 
the world changes and we have to do it, that is fine with us." 

One Knight Ridder paper, the Detroit Free Press, said in a February editorial that "stock 
options seem to inspire accounting games that help boost the stock price ever higher as top 
executives cash out for their own benefit." 



But Knight Ridder, which does not count stock options as a business expense, awarded CEO 
Tony Ridder 150,000 options last year, valued at $10.6 million. 

At Dow Jones, publisher of the Wall Street Journal, the stock options not counted in the cost of 
doing business included 83,700 for CEO Peter Kann, worth an estimated $7.9 million over the 
next decade at a 10 percent rate of appreciation. But the practice is consistent with the Journal 
editorial page, which said last month that despite some exceptions, "options have by and large 
helped to align CEO incentives with shareholder interests." 

A similar pattern emerges on the issue of whether corporations should pay auditors -- the 
firms responsible for passing judgment on their books and detecting any irregularities -- 
additional fees for non-auditing services.  

Firms such as Arthur Andersen, which was convicted of document-shredding at Enron, have 
been widely criticized in the media for charging their clients for both kinds of services, thus 
reducing the incentive to blow the whistle on improper bookkeeping. 

A Washington Post editorial last month supported as a "sensible proposal" a bill, passed by 
the Senate this week, that "would restrict accounting firms' ability to provide consulting 
services to clients whose books they audit." The Post Co. paid its auditor, 
PricewaterhouseCoopers, $626,000 in consulting fees last year, in addition to $880,000 in audit 
fees. Post Controller Wally Cooney said the consulting fees are also audit-related. 

Viacom paid PricewaterhouseCoopers $3.8 million for audits and $5.4 million in consulting 
fees. Disney paid PricewaterhouseCoopers $8.7 million for audit work and $36 million for 
other services. (PricewaterhouseCoopers has agreed to pay $5 million to settle SEC allegations 
that it failed to remain independent from companies it audits.) 

In similar fashion, the New York Times Co. spent $1.2 million last year on audit work by 
Deloitte & Touche and $2.2 million on non-audit services. And General Electric paid KPMG 
$23.5 million for audits and $3.7 million for other work. 

© 2002 The Washington Post Company  
 


